Satakunnan henkilöjunaliikenne tarvitsee pikaisesti parannusta

Satakunnan kehnot liikenneyhteydet ovat puhututtaneet ihmisiä tänä syksynä, kun VR ilmoitti lakkauttavansa aamun junavuoron Porista Tampereelle koronatilanteeseen vedoten. Päätös vaikuttaa suoraan monen arkeen, sillä vuoro palvelee erityisesti Porista, Harjavallasta ja Kokemäeltä kyytiin nousevia työmatkalaisia.

Satakunta on maantieteellinen pussinperä. Maakuntamme sijaitsee varsin lähellä Tamperetta, Turkua ja pääkaupunkiseutua, mutta kehnojen liikenneyhteyksien vuoksi emme pääse osaksi suurempien kaupunkien kasvua ja kehitystä. Siksi liikennepolitiikka on Satakunnalle korostetusti kasvu- ja elinkeinopolitiikkaa.

Nyt maakunnan edunvalvonnassa on turvattava sujuvat junavuorot maakuntaan.

Ensinnäkin Pori-Tampere -välin junavuorojen lisäämiselle on vahvat perustelut. Radan henkilöliikenne on ollut ennen korona-aikaa vahvasti kasvava. Vuonna 2018 radalla tehtiin 320.000 henkilöliikenteen matkaa. Harvenevien aamuvuorojen lisäksi huomiota kaipaa myös illan junaliikenne, sillä viimeinen junavuoro Porista Tampereelle lähtee jo iltakuuden jälkeen.

Toiseksi liikenneministeriön on käynnistettävä henkilöjunaliikenne Raumalta Kokemäelle uudelleen. Hankkeesta on tehty tarkat suunnitelmat, ja rataseisakkeen suunnittelu on loppusuoralla. Rauman seutu on Suomen suurin kaupunkiseutu, jonne ei tänä päivänä ole toimivaa henkilöjunayhteyttä.

Satakunnan raideliikenteen kannalta tämä syksy on ratkaisevan tärkeä, sillä liikenneministeriö on aloittanut neuvottelut VR:n kanssa liikennöitävistä junavuoroista. Niin sanotussa ostoliikennesopimuksessa sovitaan myös Satakunnan junavuorojen määrästä seuraavien vuosien osalta.

Junavuorojen ostojen lisäämiseen on olemassa myös ratkaisu. Hallituksen ohjelmaan sisältyy 20 miljoonan euron lisäys ilmastoperusteiseen joukkoliikennetukeen. Vaikuttavin tapa tuon määrärahan käyttöön olisi juuri ohjata se junaliikenteen ostoihin, joista hyötyisivät maakunnat eri puolilla Suomea Satakunta mukaan lukien.

Hallituksen toiminta asiassa on ollut erikoista. Valtaosa tuosta 20 miljoonan euron määrärahasta on valumassa suurimpien kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tukemiseen, eikä junaliikenteen ostoihin aiota ohjata euroakaan. Se on huono uutinen Satakunnalle.

Hallituksella ja liikenneministerillä on nyt paikka näyttää, että he ovat Satakunnan parempien liikenneyhteyksien puolella. Kyse on ennen kaikkea poliittisesta tahdosta laittaa asia kuntoon.

Kolumni julkaistu Satakunnan Kansassa 31.8.2020.