Laadukas koulutus on paras tae sille, että lapset ja nuoret saavat hyvät eväät elämään ja että Suomessa on jatkossakin osaavaa työvoimaa. Suomalaista peruskoulua on syystäkin arvostettu korkealle jo pitkän aikaa.
Lasten ja nuorten oppimistulokset ovat kuitenkin huolestuttavasti laskeneet 2000-luvulla. Samalla olemme jääneet vertailuissa monista verrokkimaistamme jälkeen. On hyvin huolestuttavaa, että jopa joka kahdeksas nuori päättää peruskoulun ilman riittäviä perustaitoja.
Heikko luku- ja laskutaito jättää pitkän jäljen nuoren elämään ja vaikeuttaa opintojen jatkamista. Siksi hallitus keskittyy koulutuspolitiikassa nyt perusasioiden laittamiseen kuntoon.
Hyvin vaikean taloustilanteen keskellä hallitus ohjaa lisää rahoitusta perusopetuksen kehittämiseen yhteensä 200 miljoonaa euroa.
Tällä merkittävällä rahoituksella perusopetuksen ensimmäisille luokille lisätään kolme vuosiviikkotuntia perustaitojen vahvistamiseksi. Opetuksen lisätunnit kohdistetaan erityisesti luku-, kirjoitus- ja laskutaitojen opetukseen.
Perusopetuksen kehittämiseksi hallitus toteuttaa myös muita uudistuksia. Oppimisen tuki uudistetaan perusteellisesti, jotta jokainen lapsi ja nuori saa riittävää ja oikea-aikaista tukea.
Nykyinen kolmiportainen tuen malli on toteutunut eri tavoilla eri kunnissa ja asettanut lapsia eriarvoiseen asemaan. Tärkeintä on, että apua olisi saatavilla yksilöllisesti, joustavasti ja riittävän ajoissa.
Uudistuksessa turvataan mahdollisuus pienryhmäopetukseen myös jatkossa. Samalla erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrä yleisopetuksen luokassa rajataan enintään viiteen, jotta opettajilla on riittävästi aikaa jokaiselle lapselle. Oppimisen tuen uudistukseen on varattu 100 miljoonaa euroa pysyvää rahoitusta.
Osana oppimisen tuen uudistusta myös opettajien hallinnollista työtä vähennetään. Saan paljon palautetta opettajilta siitä, miten paperityöt vievät paljon aikaa tärkeimmältä – opettamiselta ja lasten kohtaamiselta.
Työrauhaa peruskoulussa vahvistaa myös lainmuutos, jolla koulujen oikeutta puuttua kännyköiden käyttöön lisätään jo ennakolta. Toistaiseksi opettajilla ei ole ollut tähän riittäviä työkaluja, mikä on haitannut oppimista ja työrauhaa.
Vain hyvinvoivat lapset ja nuoret voivat pärjätä opinnoissa. Siksi kiusaamisen vastaiseen työhön ja koulunuorisotyöhön panostetaan. Lisäksi hallitus toteuttaa kaivatun terapiatakuun, jotta jokainen lapsi ja nuori saisi apua ajoissa.
On tärkeää, että jokainen oppilas saa peruskoulusta hyvät valmiudet elämää varten. Laadukkaaseen koulutukseen panostamalla panostamme maamme tulevaisuuteen. Siksi nyt peruskouluissa laitetaan perusasiat kuntoon.
Kolumni julkaistu Satakunnan Kansa Länsi-Suomessa 2.10.2024.